Srebrenica, la vergonya d'Europa
La Casa Encendida presenta el cicle de teatre Mujeres a Pie de Guerra
MADRID, 11 (EUROPA PRESS) La Casa Encendida presentarà els tres pròxims caps de setmana el cicle teatral Mujeres a Pie de Guerra, que porta a escena tres muntatges recents que són tres finestres obertes al conflicte, tres treballs unipersonals carregats de l''energia femenina dels seus intèrprets.
El programa s''inaugura els dies 13 i 14 amb l''obra italiana ''A de Srebrenica'', que ofereix -amb lleugeresa de conte de fades i precisió de documental- una mirada rigorosa i penetrant sobre la guerra de Bòsnia. La seguirà, els dies 20 i 21 de desembre, la francesa ''Stabat Mater Furiosa''.
Es tracta d''un oratori profà, un conjur amb el qual el seu intèrpret exorcitza l''esperit bèl·lic, una pregària violenta i necessària. Tancarà el cicle, els dies 27 i 28, el muntatge espanyol ''La mujer invisible'', de la companyia L''Om-Imprebís que dóna la paraula a una africana sense veu d''entre les desenes de milers que arriben a Europa cada any, i materialitza el que habitualment escamotegen les informacions sobre immigració il·legal. Aquest cicle ha estat comissariat per Javier Vallejo.
''A de Srebrenica'', de l''actriu Roberta Biagiarelli, la directora Simona Gonella i la historiadora Giovanna Giovannozzi, és un espectacle que narra, amb la distància i el candor d''un conte de fades, la guerra de Bòsnia. El relat, interpretat en castellà per l''actriu italiana, abraça des del moment en què van començar els segrestos de civils (poc després de la declaració, en la primavera de 1992, de la independència de Bòsnia-Hercegovina) fins al desenllaç de Srebrenica.
L''espectacle ajuda a mantenir viva la memòria d''aquest genocidi. Per al seu treball, les autores s''han basat en ''La guerra in casa'' (Einaudi, Torí, 1998), llibre de Luca Rastello que recull el relat de ciutadans bosnians fugits, i en les actes del Tribunal de la Haia.
El muntatge, que es va estrenar el 1998 i que en les seves gires ha arribat a Sarajevo, s''enquadra dins de la "orazione civile", moviment teatral italià que porta a escena conflictes socials recents solucionats en fals.
''Stabat Mater Furiosa'', de Jean-Pierre Siméon, amb música de Bruno Gillet, és un oratori profà, una pregària violenta, un conjur amb el qual Antonia Bosco, el seu intèrpret, exorcitza l''esperit bèl·lic del nostre segle. L''actriu i cantant francesa llança una invectiva furiosa contra els responsables de qualsevol guerra, de totes les guerres que han estat i seran.
A ''La mujer invisible'', de l''autora, actriu i directora britànica Kay Adshead, una periodista africana negra (interpretada per l''actriu brasilera Rita Siriaka) explica com va ser perseguida sense treva al seu país per intentar expressar la seva opinió, la seva fugida cap a la Unió Europea i com una vegada allà, és a dir aquí, es veu empesa costa avall, com tants immigrants sense papers. Adshead la va escriure arran del motí que el 1997 va sacsejar el centre de detenció d''estrangers de Campsfield, a Oxford, i de participar en una campanya per forçar el seu tancament. El muntatge de L''Om-Imprebís, dirigit per Santiago Sánchez, ha superat en nombre de representacions al britànic amb 170 representacions a Espanya i ha viatjat a més als Estats Units, Sud-amèrica i Àfrica.