El salvament de la Seu
de Manresa, l'any 1936

La Cova de Sant Ignasi convertida en museu

Durant la guerra, la Cova de Sant Ignasi, que no havia estat assaltada els primers dies de la revolució perquè s'hi instal·là la Guàrdia Civil, es va convertir en museu municipal, dipositari del patrimoni artístic recuperat. L'equip que dirigia Lluís Rubiralta i Garriga hi traslladà les peces que s'havien pogut salvar de les esglésies assaltades o enderrocades i no només de Manresa sinó de diferents indrets de les comarques interiors de Catalunya..

 

 

Instal·lació de la sala de sepulcres. Els sarcòfags de l'esquerra pertanyen a la Seu de Manresa.
(Fot.: Lluís Rubiralta i Garriga)

 

La portalada romànica de l'església parroquial de Santa Maria de Talamanca, muntada dins el museu, donant accés al que Rubiralta anomena "galeria de sepulcres".
(Fot.: Lluís Rubiralta i Garriga)

 

La galeria de sepulcres, amb els escuts encastats a la paret. Al centre de la foto, el capitell de la Culla; al fons, dins del finestral gòtic, els quatre capitells pre-romànics procedents de Sant Mateu de Bages, quasi imperceptible. El sarcòfag situat en segon lloc prové de la Seu i és de Guillem de Fontanet.
(Fot.: Lluís Rubiralta i Garriga)

 

Una altra de les sales del museu, la Galeria de retaules gòtics. D'esquena, la Mare de Déu del Patrocini de Cardona. A la dreta, elements del Retaule del Sant Esperit, de Pere Serra. Al fons, poc clar, el retaule de Sant Marc tal i com es conservava aleshores. Retornà a la Seu des de Madrid després d'acabada la guerra. Fou restaurat l'any 1956.
(Fot.: Lluís Rubiralta i Garriga)

 

Instal·lació, a la Cova, de les imatges de la Mare de Déu del Patrocini de Cardona, la Mare de Déu de Devall de Flors i Sant Gil de Torà (al fons), totes actualment als seus llocs d'origen. A la mateixa sala i a primer terme, dues de les taules originals de la predel·la del Retaule del Sant Esperit que abans de 1936 es guardaven al museu de la Seu. Es retornaren al retaule en la seva moderna restauració el 1954, completant la predel·la amb la taula de Borrassà.
(Fot.: Lluís Rubiralta i Garriga)