Cens de manresans privats de llibertat
Noms i xifres de la repressió franquista (1939-1975)

Delacions, denúncies i rumors: la força de la revenja. Documents

03/11/1939. Informe de la Guàrdia Civil sobre J.A.J. A partir de les dades aportades per una informant, és qualificada “de mala conducta y antecedentes, particularmente en su aspecto moral, debido a que está considerada como una aventurera, que ha estado amancebada con varios hombres”. El document fa referència a la seva participació en la destrucció d’imatges religioses, “sin que haya sido posible adquirir más datos relacionados con este particular". (Tribunal Militar Territorial Tercer, Barcelona).

30/10/1939. Declaració d’Emili M.C. contra J.A.J. Afirma que des de l’inici de la guerra se la veia “en unión de su amante actuar en favor de la causa roja, si bien no tiene conocimiento [de que] cometiera hechos delictivos”. Tot i reconèixer que no en té proves, creu que fou “la causante de la denuncia ante el Comité establecido en el Casino de esta ciudad, y por la cual estuvo a punto de ser fusilado, toda vez que [...] fue sacado de su casa en coche para darle el llamado paseo y del cual pudo escapar [...]”.(Tribunal Militar Territorial Tercer, Barcelona).

04/08/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre Francesca S.N., la qual “siempre se ha distinguido como anticlerical y gran propagandista marxista, insultando siempre a las personas de derechas”. Al final del document, s’hi pot veure la llista d’informants. (Arxiu Comarcal del Bages).

Informe de la Guàrdia Urbana en què s’aporten dades de les persones que han informat contra Joan Badia Busoms i en què es reconeix que per error se li havia atribuït un assassinat. (Arxiu Comarcal del Bages).

04/08/1939. L’alcalde facilita al jutge militar de Manresa les dades de les persones que poden declarar contra l’encartat Julián Chela Cónsola. (Arxiu Comarcal del Bages).

23/06/1939. La Guàrdia Urbana aporta les dades de les persones “de reconocida solvencia y provada adhesión a nuestro Glorioso Movimiento Nacional” que, en el sumari contra Jaume Claret i Assumpta Munt, “pueden deponer como testigos de cargo”. Tots ells són botiguers del mateix barri. (Arxiu Comarcal del Bages).

Sense data. El jutge militar de Manresa rep una carta de denúncia contra R.J.S. Signada per Diego N., la missiva afirma que a la presó de les Escodines “se halla un pájaro de cuenta, criminal y pistolero cien por cien, llamado Ramón J [...] S [...], natural de Sampedor, [que] últimamente fue vecino de Manresa”. Segons el text, “dicho individuo ha dado siempre malos tratos a su mujer, amenazado de muerte a su padre, tiró en una balsa de aguas sucias a su madre con intención de ahogarla, fue afiliado al P.O.U.M. [y] capitán de una cuadrilla de desalmados de este pueblo [...]”. Segons la carta, “al estallar el movimiento rojo mataba y hacía matar a los nuestros”. Li atribueix els assassinats d’un exalcalde, del vicari de la parròquia i del secretari de l’Ajuntament de Santpedor. La carta conclou que “ese fulano no debería ya de existir por tener las manos manchadas de sangre, mereciendo la justicia proclamada por nuestro querido Caudillo”, de manera que “se merece lo que hizo con personas de orden y sin respetarle [sic], puesto que los rojos nada respetaban”. L’autor demana una investigació judicial: “De una información por particulares y del Ayuntamiento resultaría la veracidad de todo lo expuesto [;] es de creencia que la Justicia obrará correctamente, expulsando de la sociedad a toda persona indigna”. (Tribunal Militar Territorial Tercer, Barcelona).

16/05/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre Isidre Garcia Biosca: “Informan sus vecinos que referente a su conducta político-social ha sido siempre adicto a la política marxista; [es] hombre de confianza de los ‘Marcet’”. (Arxiu Comarcal del Bages).

04/08/1939. Llista de la Guàrdia Urbana amb els noms i les adreces de les persones que poden informar sobre Diego Soriego Álvarez. (Arxiu Comarcal del Bages).

20/06/1939. Informe de Falange sobre Julio H. S., “sujeto acostumbrado a la ventura”, segons dades facilitades per “unos familiares suyos”. (Tribunal Militar Territorial Tercer. Barcelona).

Sense data. Informe manuscrit anònim sobre els “Elementos de más relieve del izquierdismo en Manresa”. Conté acusacions contra figures de la vida política local com Lluís Prunés, Francesc Marcet, Ramon Sanz i Josep Flor de Lis, entre d’altres. (Arxiu Comarcal del Bages).

23/09/1939. Informe sobre A.P.O., a qui es considera “inductor de asesinatos”  i de “actos de terrorismo”  durant les primeres setmanes de la guerra, no pas perquè es disposi de proves, sinó “por su cultura [sic]” i “preponderancia en la sindical”. (Arxiu Comarcal del Bages)

03/02/1942. Informe de la Guàrdia Urbana sobre Nicolás Gaspar Giménez. S’hi fa constar que les dades aportades per dos veïns no coincideixen: mentre l’un assegura que “observó siempre buena conducta”, l’altre indica que “su conducta deja algo que desear”. (Arxiu Comarcal del Bages).

18/05/1940. Informe de l’Ajuntament de Manresa adreçat a l’auditoria de guerra, relatiu a l’empleat de banca Daniel Llosas Espinalt. Com a informants hi apareixen un company de feina i un veí. (Arxiu Comarcal del Bages).

28/10/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre Ignasi Lladó Rial, empleat de banca. Entre els informants hi apareixen els directors d’entitats financeres amb presència a la ciutat. (Arxiu Comarcal del Bages).

28/01/1941. Informe de l’alcalde de Manresa al jutge militar instructor, relatiu a P.G.C.  A més dels antecedents polítics, s’hi recull que formaba parte de la Sociedad de Naturistas y Desnudistas”, segons dades aportades per dos informants. (Arxiu Comarcal del Bages).

01/05/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre J. P. B.: “[...] se rumoreaba que él había dicho que había dado muerte a algún sacerdote [...]”. Segons s’hi fa constar, la informació procedeix de la fàbrica Pirelli. (Arxiu Comarcal del Bages).

29/04/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre S. N. F., el qual, segons “personas de confianza, es de los que siempre salía con el fusil, pero no se puede concretar lo que hacía [...]”. (Arxiu Comarcal del Bages).

10/11/1942. Informe de la Guàrdia Urbana sobre R. H. V., de mala conducta durant el “dominio rojo” , fet pel qual fou empresonat. Hi apareix qualificat com a “vago de profesión” i “amigo de lo ajeno”. (Arxiu Comarcal del Bages).

15/06/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre A. J. S., descrit com a “mal trabajador y amigo de lo ajeno”. (Arxiu Comarcal del Bages).

09/10/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre A. L. J. S’hi recull: “Hizo un viaje al frente de Aragón por ver a su novio y allí se casó; en la actualidad al parecer está junta [sic] con otro hombre, siendo su conducta moral algo dudosa”. Hi figura com a informant una de les persones a qui, segons el mateix document, ella havia insultat i denunciant durant la guerra, a més de dos antics companys de treball. (Arxiu Comarcal del Bages).

15/08/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre L. M. G., el qual, malgrat que no hi ha constància que hagi pres part en “actos dilectivos [sic]”, es fa constar que “Moralmente su conducta tiene mucho que desear y es poco amante del trabajo”. (Arxiu Comarcal del Bages).

 

15/09/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre A. G. T., el qual “se portó muy mal con sus padres, hasta que lo echaron de su casa [...]”. (Arxiu Comarcal del Bages).

04/07/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre A. G. B., persona “de mala conducta”, que “insultaba a personas de orden” i “decía que a la jente [sic] de derechas los deberían poner de cara a la paret [sic]”. Hi apareixen com a informants els gerents de la Casa Jorba. (Arxiu Comarcal del Bages).

14/01/1942. Informe de la Guàrdia Urbana adreçat al jutge d’instrucció de Manresa, relatiu a J. G. F., que és “un individuo de mala conducta, un sinvergüenza, blasfemador, borracho y amigo de lo ajeno”.  (Arxiu Comarcal del Bages).

01/03/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre E.G.F. Segons “los vecinos”, tant ell com alguns familiars freqüentaven casa seva, “ignorando los motivos, pero que heran [sic] personas muy adictas al Régimen Rojo y que no les faltaba de subsistencias para comer, haciendo intercambios con el vecindario”. (Arxiu Comarcal del Bages).

09/06/1939. Informe de l’alcalde al jutge instructor militar de Manresa, relatiu a Ramon Jordana Sucarrats, de qui es recullen unes declaracions de la seva esposa, “que está separada del mencionado individuo, la cual dice que éste es peligroso y que su actuación es muy conocida en el vecino pueblo de Sampedor, de donde es hijo”. Ramon Jordana serà sotmès a consell de guerra, condemnat a mort i executat. (Arxiu Comarcal del Bages).

24/04/1939. Informe sobre Josep Cayuela Cayuela, signat per l’alcalde d’Avinyó, Rafael Guiteras. S’hi afirma que conduïa el “coche de la muerte”  i que, “como hacía frecuentes estadas [sic] en este pueblo contrajo relaciones amorosas con la joven Dolores C [...] E [...], vecina de esta población, con la que llegó a hacer vida marital, a pesar de saber estaba casado”. (Tribunal Militar Territorial Tercer. Barcelona).

11/05/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre Eudald Costa Tañà, a qui, a més de fer “propaganda marxista [...] Se le veía salir muy de mañana con un automóvil y regresar bastante tarde, sin saberse dónde pasaba el día”. (Arxiu Comarcal del Bages).

09/08/1939. Informe sobre N.P.V., que segons l’encarregat de la fàbrica on treballava i diversos veïns, “es una buena persona, muy cumplidora con sus deberes, pero que debido a la poca Cultura dice muchas palabras indecentes que carecen de interés”. (Arxiu Comarcal del Bages).

 

09/10/1939. Antoni P.S. declara que Pere I.B. és de “ideas izquierdistas” i anava armat. Tot i que “desconoce en concreto su conducta y actuación, le estima un sujeto peligroso y extremista, que no retrocedería delante de la ejecución de ningún desmán”. (Tribunal Militar Territorial Tercer, Barcelona).

 

09/10/1939. Antònia D.C., veïna de Pere I.B., declara que aquest anava armat i que “muchas veces desde su propio domicilio veía cómo limpiaba el arma y también cómo dejaba a la ventana sus alpargatas manchadas de sangre y por esta razón tiene la creencia de que dicho sujeto devió [sic] tomar parte en crímenes y asesinatos, si bien la declarante desconoce en concreto su conducta y actos”. Recorda també com la seva mare, ja morta, “comentaba con horror los problables asesinatos que ha[b]ría cometido”. Tot i que reconeix que “apenas ha tratado con dicho sujeto [...], por su manera de comportarse y por lo expuesto le considera sujeto muy peligroso, capaz de cometer toda clase de fechorías”. (Tribunal Militar Territorial Tercer, Barcelona).

08/05/1939. Informe de la Guàrdia Urbana relatiu a L.E.F., de qui es diu que ha observat bona conducta i que “no estaba de acuerdo con la conducta de su esposo [...], consejero que fue de este Ayuntamiento”. (Arxiu Comarcal del Bages).

10/05/1939. Declaració d’Esteve R.G, company de treball de C.L.E. Creu que l’encartat és capaç de cometre els fets de què se l’acusa, “ya que por conocerle puede decir que en la fábrica ha observado mala conducta, siendo considerado como un holgazán y algo desequilibrado, capaz de cometer toda clase de excesos, como lo prueba el hecho de que en la fábrica era temido por sus compañeros”. (Tribunal Militar Territorial Tercer, Barcelona).

09/10/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre Teresa A.S., teixidora d’ofici i militant d’Estat Català, que durant les eleccions de 1936 “había hecho gran propaganda y había insultado y al parecer agredir [sic] a las Religiosas de San Francisco”. Com a delegada de fàbrica “insultó pors sus ideas de derechas a Miguel B.”  i “le denunció al control de fábrica para que le llevaran al frente”, segons declaració –entre altres- del mateix afectat, excompany de treball. (Arxiu Comarcal del Bages).

05/05/1942. Informe de la Guàrdia Urbana adreçat a l’alcalde de Manresa, relatiu a la conducta dels encartats Jaume C.V., Florenci M.G., Pere R.M. i Sebastià V.D. Hi predominen judicis de valor de caràcter subjectiu: “poco amante del trabajo”, “no ha sabido sobreponer su voluntad”, “deja mucho que desear”, etc. (Arxiu Comarcal del Bages).

19/10/1940. Informe adreçat per l’alcalde accidental de Manresa al dipòsit de concentració de Reus, relatiu a Josep C.C., el qual, según manifiestan los propios informantes no es digno de andar por las calles, ya que en estos momentos está haciendo propaganda continua y contraria a la Causa Nacional, diciendo ‘Que la última vez hubo poca sangre, pero que pronto lo repetirán y ya lo harán mejor’”. Per tant: “En bien de la justicia de la nueva España, debería perseguirse sin tregua ya que su libertad significaría un constante peligro y una profunda ironía para los que cayeron, para los que sufrieron persecución ya para todos los que vivieron aquellos momentos dramáticos, ya que el tal C [...] había sido siempre inductor a los desmanes cometidos, de los que tiene la mayor parte responsabilidad y para él se pide la acción de la justicia sin piedad”. (Arxiu Comarcal del Bages).

21/12/1939. Relació de persones que “pueden informar” sobre José A.M., acusat de pertànyer a les patrulles de control. (Arxiu Comarcal del Bages).

15/06/1939. Informe de la Guàrdia Urbana amb els noms de les persones, “adictas al G [lorioso] M[ovimiento] N[acional]”, que poden informar sobre José Rodríguez Torres. Tots ells eren veïns de l’informat, que durant la guerra vivia al carrer Sant Bartomeu, on era conegut “por su conducta y actividades”. (Arxiu Comarcal del Bages).

15/07/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre Francesca V.B., la qual “trabajaba a altas horas de la noche, retirando a su casa muy tarde”. Hi apareixen com a informants les “Hermanas del Santo Hospital”. (Arxiu Comarcal del Bages).

08/06/1940. El cap de la Guàrdia Urbana comunica a l’alcalde els noms de les dues persones “de reconocida solvencia” que poden informar sobre Juan Alarcón Carretero, tal com demana el jutge instructor militar. (Arxiu Comarcal del Bages).

09/04/1940. Informe de la Guàrdia Urbana sobre José Alarcón Navarro, a qui “se le había oido decir que tenían que acabar con los ‘Facistas’”. (Arxiu Comarcal del Bages).

09/12/1941. Informe de la Guàrdia sobre Josep A.S., basat en declaracions d’excompanys de treball, segons els quals “era muy hablador en contra del Glorioso Movimiento Nacional”, portava arma i era un “gran entusiasta de la Fuerza roja”. (Arxiu Comarcal del Bages).

24/11/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre Jaume Arnau Cos, de 25 anys, de professió sabater, el qual “era muy extremista con las ideas sindicales hasta el punto que tanto él como toda su familia colaboraban fuertemente en favor del marchismo [sic]”. Això no obstant, s’ignora si duia arma, ja que “era muy reservado con muchos de sus actos”. El document esmenta com a informants la direcció de la fàbrica Pirelli i un veí. (Arxiu Comarcal del Bages).

23/06/1939. La Guàrdia Urbana reconeix que no pot aportar testimonis que inculpin R.C.S. com a denunciant de la persona que ara el denuncia a ell: “Según manifestaciones del indicado B., le comunicaron que el encartado Ramón C. le había denunciado”. El document també esmenta altres informants. (Arxiu Comarcal del Bages).

04/11/1942. Ofici del cap de la Guàrdia Urbana que facilita els noms dels informants que van declarar contra Josep Catllà Font i els que poden fer-ho. (Arxiu Comarcal del Bages).

27/07/1939. La Guàrdia Urbana de Manresa facilita les dades de les persones que poden informar sobre José Checa Perales. (Arxiu Comarcal del Bages).

23/07/1939. A requeriment del jutge militar, el cap de la Guàrdia Urbana facilita el nom de dues persones que poden declarar sobre Manuel Font Brunet. (Arxiu Comarcal del Bages).

12/04/1943: informe de la Guàrdia Urbana sobre Emilio G. M., “persona de mala conducta”, segons confidències de dues veïnes de la mateixa casa. (Arxiu Comarcal del Bages).

08/10/1941. Declaració d’I.C.P. que acusa A.A.N. d’ocupar per la força un pis de la seva propietat durant la guerra, sense pagar-li cap mena de lloguer. (Tribunal Militar Territorial Tercer. Barcelona).

08/03/1940. Declaració de Josep B.F. sobre T.A.A., “de antecedentes izquierdistas”, que “se afilió a la C.N.T., prestando servicios de guardia y vigilancia en diferentes puntos y lugares de la población [...]”. (Tribunal Militar Territorial Tercer. Barcelona).

21/10/1938. Des de Bot (Tarragona), on està destinat, Ignasi Playà Montané respon l’interrogatori sobre Manuel R.B., de qui diu que formava part dels comitès de Sant Salvador de Guardiola i de Manresa mentre es cometeren diferents assassinats. No pot precisar, però, fins a quin punt intervingué en delictes de sang, “aun cuando está seguro que es un ‘bandido’”, contrari a “nuestro Glorioso Movimiento”. Opina que si s’ha passat a la zona nacional ha estat “con la intención de contraer amistades o en plan de espía” (Tribunal Militar Territorial Tercer, Barcelona).

07/06/1939. Falange de Manresa emet un informe sobre R.J.S., “individuo destacadamente rojo y gran propagador de sus doctrinas”. S’hi diu que s’incorporà a l’exèrcit republicà com a voluntari i que no se n’han pogut comprovar els antecedents polítics i sindicals. El document destaca: “Su vida privada es muy accidentada, pues llegó incluso a quererse divorciar de su mujer”. L’encartat acabarà sent condemnat per rebel·lió militar i executat. (Tribunal Militar Territorial Tercer, Barcelona).

01/11/1939. Declaració de Josefa C.M. sobre Joaquima A.J. Fa referència a una frase que la denunciada hauria pronunciat, i que li serveix de base per atribuir-li la responsabilitat de la seva detenció. (Tribunal Militar Territorial Tercer, Barcelona).

25/11/1939. La Policia Governativa emet un nou informe sobre J.A.J., que, entre altres coses, “tomó parte en el asalto del convento de las Hnas. Capuchinas de esta ciudad, vistiéndose con casulla y estola, haciendo mofa de la Religión, y después de arrojar Imágenes al suelo, saltaba a su alrededor vestida con los ornamentos sagrados, llevando pistola y puñal”. Pel que fa a la seva vida privada, “ha vivido maritalmente con varios individuos, teniendo algunos hijos a los que abandonó, menos el último, que tiene muy pocos meses de edad”. També s’hi diu que tenía mucho odio” a Emili M., que ensenyava doctrina cristiana. (Tribunal Militar Territorial Tercer, Barcelona).  

09/01/1940. Emili M.C. presta declaració davant el jutge, per ratificar la seva creença que J.A.J. –persona “carente de toda moralidad”-  va denunciar-lo al comitè i va propiciar que el detinguessin amb la intenció d’assassinar-lo. (Tribunal Militar Territorial Tercer, Barcelona).

09/01/1940. Declaració de Gabriel M.G., company de treball de Joaquima A., el qual “sólo sabe que en la fábrica donde trabajaba cumplía muy mal”. (Tribunal Militar Territorial Tercer, Barcelona).

05/05/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre Àngel Barceló, el qual, segons els veïns, “pudiera ser uno de los individuos complicados [sic] en la desmontura de material de la Telefónica antes de la entrada de las G.F. Nacionales en esta ciudad [...]”.(Arxiu Comarcal del Bages).

19/05/1942. Declaració de Josep P.S., en què acusa M.R.A. de la mort del doctor Alabern. A preguntes del jutge, “manifiesta que lo sabe por rumor público y que es de creencia general, como también que todas las personas asesinadas lo fueron por indicación del mismo”. (Tribunal Militar Territorial Tercer. Barcelona).

Sense data. Carta de denúncia contra R.J.S. Signada per Lluïsa E., fa referència a “un sujeto que fue un criminal en el pueblo de Sampedor, serca de Manresa [sic]”, en el qual “asesinó a muchos”. El document afegeix: “[...] quería matar a su padre, es un criminal, un ladrón, un pistolero, era del partido del P.O.U.M., un mal marido [...]” i afirma que “tendría que estar fuera del mundo”. La signant es mostra convençuda que “si se recogen informes de su vida se berá que es un mal ermano [sic]”. La carta inclou una postdata en què afirma: “este sugeto mataba y hacía matar porque mandaba, era capitán de una cuadrilla de maleantes [;] todo Sampedor lo sabe lo que iso en la rebolusión Roja [sic]”. (Tribunal Militar Territorial Tercer, Barcelona).

13/05/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre Josep Bondia Ulius: “Aunque no se ha podido concretar, parece que poseía ropa de mala procedencia y unas armas de caza”. (Arxiu Comarcal del Bages).

10/05/1939. Declaració de Pere M.C. sobre C.L.E, de qui esmenta els “antecedentes izquierdistas”, el fet d’haver estat “miliciano armado i el rumor d’haver participat en l’assalt del convent de les Dominiques. El defineix com “un individuo de carácter violento y bastante alocado”. (Tribunal Militar Territorial Tercer, Barcelona).

09/06/1939. Domènec Prunés, alcalde de Manresa, envia un informe sobre R. J.S. al jutge instructor. El document no tan sols deixa constància de la seva militància a la CNT i d’haver servit a l’exèrcit republicà, sinó que recull dades a través de la seva pròpia esposa, de qui està separat: “[...] en el domicilio de la plaza de Creus nº 1 no es conocido , por no haber residido nunca en él, viviendo allí su esposa, que está separada del mencionado individuo, la cual dice que éste es peligroso y que su actuación es muy conocida en el vecino pueblo de Sampedor, de donde es hijo. Muchas veces acudía a este pueblo con un auto, junto con otros compañeros, y las gentes cerraban sus puertas por miedo, y dicho individuo alardeaba de haber cometido barbaridades en los pueblos de Sampedor, San Fructuoso y Solsona”. L’encartat acabarà sent condemnat a mort per rebel·lió militar i executat. (Tribunal Militar Territorial Tercer, Barcelona).

12/05/1939. Informe de la Guàrdia Urbana sobre Eudald C. T.: “Intervino en mítines políticos y sociales, haciendo gran propaganda marxista [y] se le veía salir muy de mañana con un automóvil y regresar bastante tarde, sin saberse dónde pasaba el día”. (Arxiu Comarcal del Bages).